Αναλύοντας την κοινωνία του 2008 μέσω των τεχνικών χειραγώγησης του Τσόμσκι

Τσομσκι
Sharing is caring!
0Shares

Άρθρο από τη Νάνσυ Χαλκοπούλου
Στην εποχή που διανύουμε η οικονομική κρίση έχει ενσωματωθεί στην καθημερινότητα σαν… μια ρουτίνα. Πριν από περίπου οκτώ χρόνια η καθημερινότητα ήταν τελείως διαφορετική, ίσως ακόμη και εικονική.
Ο Αμερικανός ακαδημαϊκός και στοχαστής Νόαμ Τσόμσκι αναλύοντας τις δέκα τεχνικές για την χειραγώγηση της κοινής γνώμης, θέτει έμμεσα κάποιες αιτίες και αφορμές για την ύπαρξη της παρατεταμένης οικονομικής κρίσης στην Ελλάδα .
Με την τεχνική της διασκέδασης, επικεντρώνεται η προσοχή του κοινού σε ανούσιους και εφήμερους προβληματισμούς. Πριν αρχίσει η κρίση, το 2008 κάθε “ευυπόληπτος” Έλληνας είχε ένα δάνειο και τουλάχιστον δυο πιστωτικές κάρτες. Μερικοί τα απέκτησαν για να καλύψουν πρακτικές ανάγκες, αλλά υπήρχαν και άλλοι που τα απέκτησαν για λόγους ανούσιας διασκέδασης, για να περνάνε ευχάριστα και ανέμελα οι ημέρες και οι μήνες…
Η τεχνική της δημιουργίας προβλημάτων και εν συνεχεία παροχής λύσεων δίνει το στίγμα της εποχής… Έπρεπε να είσαι «πλούσιος», να βγαίνεις, να πηγαίνεις διακοπές, να έχεις ένα σπίτι και ένα εξοχικό. Έπρεπε να βάλεις έχτρα χρήματα στον τραπεζικό σου λογαριασμό με ένα παχουλό δάνειο.
Η τεχνική της υποβάθμισης εφαρμόζεται σταδιακά σε βάθος χρόνου για να μην υπάρξει εξέγερση και αφύπνιση των πολιτών. Επικρατούσε μια μορφή εικονικής «μέθης» στην κοινωνία , υποβαθμίζοντας την κουλτούρα του Έλληνα και θέτοντας σε λήθαργο την πνευματικότητα του .
Με την στρατηγική της αναβολής ή αλλιώς σαλαμοποίηση, αναβάλλεται η θέσπιση σκληρών νόμων εφησυχάζοντας τον πολίτη, μετατοπίζοντας το πρόβλημα για αργότερα… Τα δάνεια πληρώθηκαν τελικά αργότερα με σκληρό τίμημα… Ή κι άλλα αδυνατεί κόσμος να τα πληρώσει…
Με την στρατηγική του να απευθύνεστε στο ευρύ κοινό σαν να είναι μικρά παιδιά, ήταν και συνεχίζουν να είναι βασισμένες οι περισσότερες διαφημίσεις. Το κύριο συστατικό των διαφημίσεων τότε ήταν ένα μοντέλο, μια βίλα και ένας μπάτλερ… (η ένδοξη προπαγάνδα του lifestyle της οκταετίας 2000-2008).
Η τεχνική του να απευθύνεστε στο συναίσθημα παρά στην λογική στοχεύει άμεσα στο ασυνείδητο του ανθρώπου. Καθημερινά υποδείκνυαν Ελληνίδες μανάδες που αυτοθυσιαζόντουσαν για τα παιδιά τους, με αποτέλεσμα τα πιο «καλομαθημένα» παιδιά να αποκτούν εύκολα και σε μικρό χρονικό διάστημα μια σειρά από ανούσια προϊόντα, σε μια καταναλωτική κοινωνία που φώναζε μαζικά-Αγόρασε! Αγόρασε τώρα!
Η τεχνική του να κρατάτε το κοινό σε άγνοια και ανοησία χρησιμοποιείτο κυρίως πριν από μερικά χρόνια, όταν δεν ήταν τόσο διαδεδομένο το διαδίκτυο. Τότε οι άνθρωποι είχαν λιγότερη πρόσβαση σε πληροφορίες άρα περισσότερη άγνοια για διάφορα ζητήματα και μονίμως εύκολη πρόσβαση σε ανόητες ειδήσεις.
Με την τεχνική του να ενθαρρύνεται το κοινό να αρέσκεται στην μετριότητα, μαζικοποιείται η κοινωνία. Στόχος η «θεσούλα» στο δημόσιο και τα εύκολα λεφτά , όχι η καταξίωση και η σταδιακή επιτυχία. Μια fast-track κοινωνία για γρήγορη άνοδο αλλά όπως απεδείχθη και γρήγορη κάθοδο.
Η δομή της τεχνικής χειραγώγησης με το να αντικαθιστάται η εξέγερση με την ενοχή, εφαρμοζόταν με την υπερκατανάλωση και τα ενοχικά συμπλέγματα κατόπιν αυτής.
Τέλος με την τεχνική του να γνωρίζεις τα άτομα καλύτερα από όσο γνωρίζουν τα ίδια τον εαυτός τους, κινείται όλο το κοινωνικό σύστημα τότε, τώρα, και σίγουρα και μελλοντικά.
Όποτε αφού έχουμε προσγειωθεί ανώμαλα στην πραγματικότητα πλέον, ας προσπαθήσουμε να καλυτερεύσουμε την ζωή μας, αυτήν την φορά όμως όχι με υλικά αγαθά, αλλά με πλούτη που δεν μπορεί να μας τα πάρει κάνεις, δομημένα από την ίδια μας την προσωπικότητα και ψυχή.

Sharing is caring!
0Shares

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.