Το θέμα με τα 10.119 ακίνητα που δημοσίευσε το σάιτ μας, newreport.gr, αρχικά με συγκεντρωτικά στοιχεία και έπειτα με αναλυτικά στοιχεία και ΚΑΕΚ, έχει προκαλέσει πάταγο.

Τώρα όλοι ψάχνουν τα ΚΑΕΚ και τα ακίνητα. Αλλά πριν φτάσουμε εκεί, πρέπει να αναζητήσουμε και τι προηγήθηκε…

Το ΕΕΣΥΠ, που είναι ένας φορέας εκτός του δημοσίου και στην πραγματικότητα υπό τον έλεγχο των δανειστών, διαμόρφωσε τον κατάλογο των ακινήτων που θα μεταβιβάζονταν στην ΕΤΑΔ ΑΕ.

Το εποπτικό συμβούλιο του οποίου έχει ως πρόεδρο τον κ. Jacques le Pape, πρώην αναπληρωτή διευθυντή του γραφείου της κ. Λαγκάρντ, ζητούσε να μεταβιβαστούν ακίνητα του ελληνικού δημοσίου.

Ζητούσε όμως και αρχαιολογικούς χώρους;

Αυτό είναι το μεγάλο ερώτημα και η απάντηση δίνεται μέσα από την Έκθεση Συμμόρφωσης με την οποία ολοκληρώθηκε η τέταρτη αξιολόγηση.

«Βγήκαμε» λοιπόν από τα… μνημόνια, αλλά πριν «βγούμε», παραχωρήθηκε η νέα και κυρίως η αρχαία Ελλάδα, ο πολιτισμός μας…

Το ζήτημα της μεταβίβασης ακινήτων αναφέρεται ως ολοκληρωμένο («done») προαπαιτούμενο και περιγράφεται στο παρακάτω κείμενο (σ.σ. πρώτα το αγγλικό κείμενο και από κάτω η μετάφραση).

Consultants have been hired by HCAP. The consultants of HCAP have requested more detailed data on the assets included in the national cadastre on the assets belonging to the state or to an unknown owner to HCAP so as to proceed with the screening process. The additional data has been provided to HCAP at the end of March and the screening has started. The identification of assets has been completed by the consultants. Following the identification, the list of the real estate assets to be transferred to HCAP was submitted to the Minister for approval. The Minister issued the relevant decision, following the relevant authorisation by KYSOIP (FEK B’ 2317/19.06.2018). The decision is the legal title for the transfer of the assets to ETAD/HCAP.

Η μετάφραση:

Σύμβουλοι προσελήφθησαν από την ΕΕΣΥΠ. Οι σύμβουλοι της ΕΕΣΥΠ ζήτησαν πιο λεπτομερή δεδομένα πάνω στα περιουσιακά στοιχεία που περιλαμβάνονται στο εθνικό κτηματολόγιο, πάνω στα ακίνητα που ανήκουν στο κράτος ή σε έναν άγνωστο στην ΕΕΣΥΠ ιδιοκτήτη, έτσι ώστε να προχωρήσουν στη διαδικασία ελέγχου. Τα επιπλέον δεδομένα παρασχέθηκαν στην ΕΕΣΥΠ στο τέλος του Μαρτίου και ξεκίνησε ο έλεγχος. Η ταυτοποίηση των περιουσιακών στοιχείων ολοκληρώθηκε από τους συμβούλους. Ύστερα από την ταυτοποίηση η λίστα των ακινήτων που έπρεπε να μεταβιβαστούν στην ΕΕΣΥΠ υποβλήθηκε στον υπουργό για έγκριση. Ο υπουργός εξέδωσε την σχετική απόφαση, ακολουθώντας τη σχετική εξουσιοδότηση από το ΚΥΣΟΙΠ [Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής] (ΦΕΚ Β΄ 2317/19-06-2018). Η απόφαση είναι ο νόμιμος τίτλος για τη μεταβίβαση των ακινήτων στην ΕΤΑΔ/ΕΕΣΥΠ.

Αρα τα ακίνητα ελέχθηκαν και άρα κρύβει την αλήθεια η ανακοίνωση του υπουργείου Οικονομικών, διότι η λίστα είχε ελεγχθεί και ήταν προς γνώση των αρμόδιων κρατικών και κυρίως κυβερνητικών φορέων.

Πολύ απλά, δεν είναι ότι πήραν ένα μητρώο ακινήτων και το αντέγραψαν ώστε μετά να αφαιρεθούν τα εξαιρούμενα, αλλά αντίθετα, πήραν έναν κατάλογο ελεγμένων ακινήτων που όμως περιλάμβανε μνημεία, το αντέγραψαν σε ένα ΦΕΚ, ώστε να ολοκληρωθεί η αξιολόγηση και στη συνέχεια εξουσιοδότησαν τον υπουργό να δει εάν υπάρχουν θέματα εξαιρέσεων.

Προκύπτουν όμως πολλά ερωτήματα, καθώς προφανώς δε, εάν τόσους μήνες υπήρχε επικοινωνία ανάμεσα στην ΕΕΣΥΠ και τις αρμόδιες υπηρεσίες, η κυβέρνηση γνώριζε εξαρχής ότι το «Υπερταμείο» θα ζητούσε και μνημεία, μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους.

Γιατί παρ’ όλα αυτά συμπεριλήφθησαν στον αρχικό κατάλογο τα συγκεκριμένα ακίνητα;

Ποιοι ήταν οι σύμβουλοι που έναν τον έλεγχο;

Ποια ενημέρωση είχαν οι αρμόδιοι φορείς;

Πάντως, σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας «Έθνος», εκπρόσωπος του «Υπερταμείου» δήλωσε ότι «πήραμε ελλιπή στοιχεία από το Κτηματολόγιο, δεν φαινόταν πουθενά ότι υπάρχουν μνημεία» και ότι «η λίστα εκπονήθηκε μέσω Κτηματολογίου. Δεν γνωρίζουμε εάν το χαρτοφυλάκιο του Εθνικού Κτηματολόγιου είχε επαφή με τις αρμόδιες υπηρεσίες».

Προσέθεσε, μάλιστα, ότι «για όλες τις εξαιρέσεις, κατά περίπτωση, θα αποφανθεί η αρμόδια Αρχή: Δασική Υπηρεσία, Εφορείες Αρχαιοτήτων, Κτηματικές Υπηρεσίες κ.λπ.».

Εάν ισχύει αυτό, τότε ποιος ο λόγος των αναφορών σε έλεγχο («screening») του καταλόγου από ειδικούς συμβούλους κλπ στην έκθεσης συμμόρφωσης;

Τι ακριβώς συμβαίνει με τα ακίνητα και τους αρχαιολογικούς χώρους;

Αληθεύουν οι πληροφορίες ότι υπάρχει και άλλη φουρνιά ακινήτων που θα περάσουν στο υπερταμείο σε μεταγενέστερη φάση;

Βάσει σχεδίου…

Ολα αυτά γίνονται μετά την επέκταση της δανειακής σύμβασης με τους Ευρωπαίους πιστωτές, την οποία ψήφισε τον Ιούνιο φέτος η Βουλή μαζί με τα προαπαιτούμενα (άρθρο 109 στο νομοσχέδιο, σελίδα 351 έως και 362) και ορίζει ότι το Υπερταμείο «δεσμεύεται στον ESM ότι κάθε φορά που το δικαιούχο κράτος-μέλος δεν καταβάλλει ποσό οφειλόμενο βάσει ή με βάση τη Σύμβαση, η Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας μετά από αίτημα θα φέρει την ευθύνη καταβολής αυτού του ποσού σαν να ήταν ο κύριος οφειλέτης, εφόσον τα συνολικά καταβλητέα ποσά δεν υπερβαίνουν συνολικά τα 25 δισ. ευρώ». Δηλαδή τα ακίνητα αποτελούν περιουσία του Υπερταμείου για να εξασφαλιστεί η αποπληρωμή των δανείων για τα υπόλοιπα 99 χρόνια, μετά και τη λήξη του τρίτου μνημονίου.

Το σχέδιο εκχώρησης των ακινήτων στο Υπερταμείο έχει περάσει 4 φάσεις:
Το καλοκαίρι του 2015 (τρίτο μνημόνιο) προβλέφθηκε η δημιουργία του Υπερταμείου ιδιωτικοποιήσεων.

Τον Μάιο του 2016 συστήθηκε το Υπερταμείο (ΕΕΣΥΠ) που απορρόφησε ΕΤΑΔ και ΤΑΙΠΕΔ, τα οποία προϋπήρχαν.

Τον Μάιο του 2017 ορίστηκε επιτροπή για να επιλέξει και άλλα κρατικά ακίνητα, προκειμένου να τα εκχωρήσει το Δημόσιο στο Υπερταμείο, πέραν όσων κατείχε ήδη η ΕΤΑΔ.

Τον Ιούνιο του 2018 εγκρίθηκε η λίστα με τα πρώτα 10.119 ακίνητα που ετοίμασε η επιτροπή.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.